پایان رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا/تیم ملی شطرنج مردان ایران چهارم شد

تاریخ ثبت: 1395/01/10

پایان رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا/تیم ملی شطرنج مردان ایران چهارم شد

رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا با پیروزی تیم ملی مردان و تساوی ارزشمند بانوان در دور آخر به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا که از نهم فروردین ماه به میزبانی امارات آغاز شده بود امروز و پس از 9 دور رقابت فشرده به پایان رسید.

تیم ملی شطرنج مردان کشورمان که تا پیش از آغاز دور پایانی هنوز شانس کسب مدال در این مسابقات داشت علیرغم برد قاطع مقابل تیم بنگلادش از رسیدن به سکوی این رقابتها بازماند. قزاق ها رقیب اصلی ایران برای کسب عنوان سومی این مسابقات با پیروزی برابر تیم مغولستان به مدال برنز این مسابقات رسیدند تا تیم ملی مردان ایران در یک قدمی کسب مدال در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

اما در بخش بانوان، تیم ملی ایران با یک تساوی ارزشمند مقابل تیم قدرتمند هند کار خود در این رقابتها را به پایان رساند و در جایگاه هفتم قرار گرفت.

 

گزارش فنی دور آخر رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا به قلم محمد ابراهیم زاده مربی درجه یک شطرنج کشور:

 

 

 

شش مدال انفرادی رنگارنگ و یک نورم استاد بزرگی ، ره آورد تیم های ملی ایران از مسابقات جام ملت های آسیا

 

سرانجام رقابتهای شطرنج جام ملتهای آسیا ، با انجام بازی های دور نهم و آخر به اتمام رسید و تیم های برتر هر بخش معرفی شدند.

تیم مردان هند که  نبرد رودر رو با رقیب دیرینه اش چین را در دور پنجم را به نفع خود رقم زده بود در دور آخر تیم ویتنام را هم با نتیجه سه به یک شکست داد و جام قهرمانی را با خود به خانه برد. در واقع از تیم نیرومند هند پس از پیروزی بر چین ، کوچکترین لغزشی مشاهده نشد و این تیم با شایستگی به این عنوان ارزشمند دست یافت.

چینی ها هم تیم  اول امارات را چهار به هیچ بردند و دوم شدند.

قزاق ها هم که در دور قبل ، با حداقل امتیاز ممکن مقابل تیم ایران پیروز شده بودند در این دور هم تیم مغولستان را با نتیجه دو و نیم به یک و نیم شکست دادند و عنوان سوم را نصیب خود کردند.

تیم مردان ایران اما ...

تیم ایران در صورتی امکان رفتن به روی سکو را داشت که اولا با نتیجه ای قاطع بر حریف دور آخرش بنگلادش پیروز شود و هم اینکه تیم قزاقستان از حریفش مغولستان شکست بخورد و با تساوی امتیازات منتظر پوئن شکنی بماند...

تیم مردان بنگلادش  تا اینجای کار عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته بود .آنها حریف آسانی نبودند و حتی از تیم قهرمان مسابقات (هند) با نتیجه ای نزدیک ، (دو ونیم به یک و نیم ) شکست خورده بودند.

 علاوه بر دغدغه اصلی تیم ایران در دور آخر که کسب عنوان سوم مسابقات بود در این دور به بازیکنانی که شانس بیشتری برای دریافت مدال انفرادی را داشتند این فرصت داده شد تا در ارنج قرار بگیرند و بر این اساس با ترکیب درینی ، مقصودلو ، فیروزجاه و مصدق پور به مصاف بنگلادش رفتیم.

پیروزی هر چهار نماینده ایران بر حریف بنگلادشی ، اگرچه برای لحظاتی ، شادی را به اردوی تیم کشورمان آورد اما این شادی با شنیدن خبر پیروزی تیم قزاقستان بر مغولستان که عنوان سومی را یرای این تیم به ارمغان آورد دیری نپایید.

با این حال جوانان کشورمان در این دور با ارائه بازی های زیبا ، نمایشی دلپذیر داشتند و در نهایت با 12 امتیاز چهارم شدند اما بی تردید شایستگی کسب عنوان سومی را داشتند.

در این بازی یک نکته مهم و حرفه ای (و البته مفید برای مربیان) رخ داد که ذکر آن خالی از لطف نیست.

در شرایطی که تیم ایران با نتیجه 2 به هیچ از حریف پیش بود و وضعیت میز 4 حریف، بهتر از مصدق پور بود بازی مقصودلو  در مقابل حریفش محمد مینازالین (2436) به یک وضعیت مساوی در آخر بازی رسید که حریف ، فیل و اسب در برابر دواسب مقصودلو داشت.

مقصودلو در این وضعیت ، با نظر کاپیتان قائم مقامی  به حریف یک پیشنهاد تساوی زیرکانه می دهد که حریف این پیشنهاد را رد می کند ( با تصور اینکه وضعیت بهتری دارد!) در ادامه بازی مقصودلو از فشار خارج شد و حریفش با بی دقتی های فراوان ، وضعیت کاملا مساوی را از دست داد و بازنده شد! این پیروزی شیرین، مدال برنز انفرادی را برای پرهام مقصودلو به ارمغان آورد.

تیم ایران غیر از این مدال ، در سه میز دیگر مدال انفرادی کسب کرد.

پوریا درینی مدال نقره میز 2 ، علیرضا فیروزجاه مدال طلای میز یک ، مسعود مصدق پور مدال نقره میز پنج و احسان قائم مقامی بر روی میز یک ، چهارم شد.

ضمن اینکه علیرضا فیروزجاه نوجوان اندیشمند و قهرمان کشور در سال 94 ، موفق شد اولین نورم استاد بزرگی را کسب نماید.

رده بندی پایانی مسابقات بخش مردان بدین ترتیب بود:

1-     هند               17 امتیاز

2-    چین              15

3-    قزاقستان         14

4-    ایران              12

5-    مغولستان        10

6-    بنگلادش         10

نکته جالب اینکه تیم مردان ایران در این مسابقات با هر 5 تیم بالای جدول رده بندی بازی کرد .

 

در بخش دختران ، تيم ملي شطرنج ایران با تیم هند به تساوی دو به دو رسید و در رده بندی نهایی هفتم شد.

بازی سارا سادات خادم الشریعه با استاد بزرگ هاریکا دورناویلی (2515) مساوی شد.

آتوسا پورکاشیان و با استاد بین المللی پادمینی (2439) مساوی کرد اما میترا حجازی پور تنها برد تیم ایران را در این مسابقه رقم زد. حریف او  استاد بزرگ بانوان سومیا سوامینتان (2384) بود و آناهیتا زاهدی فر بر روی میز چهار نتیجه را به کول کارنی (2284 واگذار کرد.

همچنین ساراسادات خادم الشریعه و هما علوی موفق به کسب مدال برنز انفرادی میزهای یک و 5 شدند.

رده بندی پایانی جدول بخش بانوان بدین ترتیب بود:

1-    چین              15

2-    قزاقستان         14

3-    ازبکستان         13

4-    هند               12

5-    ویتنام            11

6-    مغولستان        10

7-    ایران              9

سرانجام مسابقات جام ملتهای آسیا با یک عنوان چهارم برای تیم مردان و یک عنوان هفتم برای بانوان به اتمام رسید اما بی تردید شطرنج ایران بهره لازم را از این مسابقات به دست آورد.

 

تیم مردان ایران که پایین ترین میانگین سنی را در بین تیم های حاضر داشت در رده بندی اولیه هم جایگاه چهارم را داشت و نوجوانان تیم ایران نشان دادند که در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت..

اعتماد به نوجوانان جویای نام کشور که روز به روز بر تجربه آنها افزوده می شود راهبردی مفید و اثربخش در عرصه های بین الملی ورزش است و این تجربه ارزشمند در آینده آثار غیر قابل انکاری خواهد داشت.

اگرچه انتظارات از تیم بانوان ، بیشتر از عنوان کسب شده بود با اینحال تیم بانوان نیز میانگین سنی پایینی دارد و ضروری است با بررسی نقاط قوت و ضعف تیم های ملی در هر دو بخش  ،  موفقیت های بهتر و بیشتری در آینده نصیب کشورمان گردد.

 

 

بنگلادش و هند آخرین حریفان ایران در جام ملتهای شطرنج آسیا/ تکلیف رده بندی به دور آخر کشید

در دور نهم و پایانی رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا تیم ملی مردان کشورمان که هنوز شانس کسب مدال در این مسابقات را دارد به مصاف تیم شطرنج بنگلادش می رود. تیم ملی شطرنج بانوان نیز با هند رقابت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج ، دور هشتم رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا با یک پیروزی و یک شکست برای نمایندگان شطرنج کشورمان به پایان رسید.

در این دور تیم ملی شطرنج بانوان کشورمان موفق شد به پیروزی قاطع 4 بر صفر مقابل تیم نخست کشور میزبان دست پیدا کند و تیم ملی شطرنج مردان ایران نیز دیدار خود مقابل قزاقستان را با نتیجه 2/5 بر 1/5 واگذار کرد.

در دور نهم و پایانی این رقابتها که از بعد از ظهر امروز برگزار می شود تیم ملی شطرنج بانوان ایران با تیم قدرتمند هند دیدار خواهد کرد و تیم ملی مردان کشورمان نیز به مصاف تیم بنگلادش می رود.

مسابقات شطرنج قهرمانی تیمی آسیا از 9 فروردین ماه به میزبانی امارات آغاز شده و امروز به پایان می رسد.

گزارش فنی دور هشتم جام ملتهای شطرنج آسیا؛

دور هشتم رقابتهای شطرنج جام ملتهای آسیا ، صحنه جدال نفس گیر تیمها در هر دو بخش مردان و زنان برای ارتقاء جایگاه و کسب یکی از عناوین سه گانه بود.


حضور تیم های مردان چین (قهرمان المپیاد سال 2014 ) و هند (دارنده عنوان سوم المپیاد 2014) در این قاره ، عملا تکلیف قهرمانی و نائب قهرمانی در رقابت های آسیایی را طی سال های اخیر مشخص کرده و سایر تیم ها با اتخاذ برنامه ای واقع بینانه ، برای تصاحب عنوان سوم رقابت می نمایند.


تیم مردان ایران که تا پایان دور هفتم ، بازی های قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته بود روز گذشته به مصاف تیم قزاقستان ، رقیب مستقیم خود برای عنوان سومی رفت.


قزاق ها تا اینجای کار ، غیر از باخت دور سوم به هندی ها (تیم صدرنشین ) ، در بقیه دیدارهایشان بدون باخت بودند و با پیروزی در برابر ویتنام و بنگلادش ، در دور هفتم ، تیم پرستاره چین را نیز متوقف نموده بودند.


قزاقستان 2016 ، تیمی یکدست و متشکل از 5 استاد بزرگ نیرومند با میانگین درجه بین المللی 2558 است که می توانست برای هر تیمی خطرناک باشد.


علیرضا فیروزجاه در بازی روز گذشته استراحت کرد تا تیم ایران با ترکیب قائم مقامی ، درینی ، مقصودلو و مصدق پور به میدان برود.


رینات جومابایف (2607) استاد بزرگ نام آشنای قزاق با مهره سفید حریف امروز قائم مقامی بود.


این بازی تاکتیکی ، به آخر بازی منتهی شد که در آن ، قائم مقامی سوار به ازای سه پیاده داشت . بازی در حرکت هفتاد و نهم به تساوی رسید.


پرهام مقصودلو ، نوجوان جویای نام کشور در مصاف با مورات قاژقالیف (2570) ، با یک بی دقتی تفاوت از دست داد و استاد بزرگ باتجربه قزاق ، برتریش را در حرکت چهل و یکم به ثمر رساند.


مسعود مصدق پور استاد بین المللی بااخلاق کشورمان نیز در مصاف با رستم خوسنودینف(2496) ، با جسارت سواری قربانی نمود و بازی با تعویض چند جفت سوار به تعادل رسید و طرفین به تساوی رضایت دادند.


تیم ایران برای جبران شکست میز سوم و امیدواری به کسب نتیجه تساوی در این دیدار و سکوی سوم مسابقات ، نیاز به پیروزی بر روی میز دو داشت.


استاد بزرگ پوریا درینی امروز بر روی میز دو به دیدار استاد بزرگ ایسماگامبتوف (2559) رفت. بازی این دو پس از مانورهای طولانی و تعویض چند جفت سوار ، در نهایت به آخر بازی رسید که در آن درینی دو پیاده از حریف پیش افتاده است.


در جریان بازی ، علاقمندان شطرنج در کشورمان در گروه های اجتماعی ، امیدوارانه بازی را دنبال می نمایند و هر لحظه بر هیجان وضعیت افزوده می شود. البته بازی قائم مقامی و جومابایف نیز تمام نشده و این بازی با برتری میلی متری قائم مقامی ادامه دارد که برای پیروزی کافی نیست و پوریا حتما بایستی برنده بازی سرنوشت باشد.


با اینحال استاد بزرگ قزاق با بهره گیری از دوفیل فعال و دفاع منطقی و یک بی دقتی حریف، موفق شد تساوی را اجباری نموده و نیم امتیاز حساس این بازی را به اردوی قزاق ها ببرد. با این نتیجه  همه چیز به بازی های دور آخر کشیده شد.


در دیگر دیدارها تیم های هند و چین به ترتیب بر ازبکستان و مغولستان غلبه کردند تا کماکان رده های اول و دوم رده بندی دست نخورده باقی بماند. اگر چه به احتمال قوی ، تیم هند در بازی دور آخر ، کار سختی در برابر تیم ویتنام نخواهد داشت و بایستی از هم اکنون این تیم را قهرمان بخش مردان دانست.


قزاقستان با برد روز گذشته ، خود را تا رده سوم بالا کشید و تیم ایران به رده پنجم نزول کرد.


امروز و در دور آخر ، تیم مردان ایران با تیم بنگلادش روبرو خواهد شد .


رده بندی تیم های برتر در پایان دور هشتم به ترتیب ذیل است :
1- هند 15 امتیاز
2- چین 13
3- قزاقستان 13
4- بنگلادش 10
5- ایران 10
6- مغولستان 9


در بخش دختران ، تيم ملي شطرنج ایران با نتیجه چهار به صفر تیم اول امارات را شکست داد اما تغییری در رتبه تیم ایران بوجود نیامد. قزاقستان سه به یک ازبکستان را مغلوب کرد و تیم چین با نتیجه قاطع سه و نیم به نیم ویتنام را با شکست بدرقه کرد و برای اولین بار در این مسابقات صدرنشین شد.
رده بندی تیم های برتر در پایان دور هشتم به ترتیب ذیل است :
1- چین 13
2- قزاقستان 12
3- ازبکستان 12
4- هند 11
5- ویتنام 10
6- ایران 8


با توجه به اینکه تیم چین در دور آخر ، با تیم ضعیف امارات 1 روبرو خواهد شد می توان این تیم را از هم

اکنون قهرمان مسابقات بخش بانوان دانست.


تیم ایران نیز در دور آخر با تیم هند روبرو خواهد شد. تیمی که با انگیزه تمام برای فتح یکی از سکوهای دوم و یا سوم می جنگد و به احتمال زیاد یک بار دیگر شاهد مبارزه سارای ایران ، در برابر استاد بزرگ هاریکا دورناویلی (2515) خواهیم بود.

(گزارش فنی از محمد ابراهیم زاده مربی درجه یک کشور)

سومین پیروزی پیاپی تیم ملی شطرنج مردان ایران / بانوان مغلوب تیم صدرنشین شدند

تیم ملی شطرنج  ایران در دور سوم رقابت های قهرمانی تیمی آسیا و در دو بخش مردان و زنان به یک برد و یک باخت رسید.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در ادامه رقابتهای قهرمانی تیمی آسیا(جام ملتهای آسیا) تیم مردان ایران با ترکیب احسان قائم مقامي ،پوریا درینی ، مسعود مصدق پور و علیرضا فیروزجاه به دیدار تیم قرقیزستان(تیم یازدهم رده بندی اولیه ) رفت.
قرقیزها که با یک تیم چهارنفره (بدون یار ذخیره) در این مسابقات حاضر شده اند دو استاد بین المللی بر روی میزهای یک و دو دارند و به نظر نمی رسید که مانعی جدی بر سر راه بازیکنان ایران باشند و همینگونه هم شد.
احسان قائم مقامی در یک دیدار کوتاه ، بر استاد بین المللی قرقیز پیروز شد.مصدق پور و فیروزجاه نیز حریفان خود را شکست دادند و حریف پوریا درینی با تحمیل کیش دائم ، تنها نیم امتیاز تیم حریف را بدست آورد.
این سومین پیروزی متوالی تیم مردان بود که نتیجه آن تداوم صدرنشینی تیم ایران بود.
در سایر دیدارها تیم مدعی چین به دیدار ویتنام ، دیگر تیم چهار امتیازی رفت .
ویتنامی ها در این دوره نیز لی کوانگ لیم (2709) ، سوپر استادبزرگ سرشناس خود را به همراه نداشته و در برابر بازیکنان نیرومند چینی حرفی برای گفتن ندارند. چینی ها در این دیدار با نتیجه سه بر یک پیروز می شوند تا حریف تیم ایران در دور چهارم باشند.
تیم هند پس از تساوی غیر منتظره دیروز در برابر تیم مغولستان ، امروز قزاقستان ، تیم سوم رده بندی اولیه را با نتیجه قاطع سه و نیم بر نیم شکست داد تا بعنوان یک مدعی همچنان در تعقیب صدرنشینان باشد.
رینات جومابایف (2607) ، استادبزرگ نام آشنای قزاق ، تنها نیم امتیاز این تیم را از بازیکن شماره یک هند ، آدیبان (2663) گرفت.
در پایان دور سوم ، تیم ایران و چین با سه پیروزی پیاپی و 6 امتیاز تیمی ، رده های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند و تیم های هند و مغولستان با 5 امتیاز در تعقیب صدرنشینان هستند.
تیم مردان ایران در دور چهارم و در یک دیدار سخت، به مصاف تیم آماده و نیرومند چین خواهد رفت.

 

 

در بخش دختران ، تيم ملي شطرنج ایران با ترکيب استادان بزرگ بانوان "ساراسادات خادم الشریعه "، "آتوسا پورکاشيان" ، میترا حجازی پور" و هما علوی در برابر تیم ویتنام ، مسابقات و یکی از مدعیان کسب عنوان این مسابقات با نتیجه سه بر یک بازنده شد.
سارا سادات خادم الشریعه و هما علوی در برابر حریفان به نتیجه تساوی رسیدند و حجازی پور و پورکاشیان مغلوب حریفان شدند.
در سایر دیدارها ، تیم های چین و هند ( تیم های اول و دوم رده بندی اولیه ) به ترتیب در برابر تیم های سریلانکا و مغولستان پیروز شدند .
تیم دختران ایران در دور چهارم به مصاف تیم قزاقستان خواهد رفت.
در جدول رده بندی بخش دختران ، تیم های ویتنام و ازبکستان با کسب شش امتیاز اول و دوم هستند و تیم های ویتنام و هند در رده سوم و چهارم قرار دارند و تیم ایران هفتم است.

  

جدول رقابتهای تیمی مردان

جدول رقابتهای تیمی بانوان

تیم ملی شطرنج مردان ایران مقابل امارات به پیروزی رسید/ یک پیروزی و یک شکست حاصل کار نمایندگان ایران

دومین روز از رقابتهای شطرنج تیمی آسیا با برتری قاطع تیمی ملی شطرنج کشورمان مقابل تیمی شطرنج (امارات)کشور میزبان همراه بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا(جام ملتهای آسیا) از  نهم فروردین ماه به میزبانی شهر ابوظبی در امارات آغاز شده و تا یازده روز ادامه دارد.

تيم پنج نفره مردان ايران با ترکيب استادان بزرگ "احسان قائم مقامي"و "پوریا درینی" ، استاد بین المللی "مسعود مصدق پور و علیرضا فیروزجاه و پرهام مقصودلو" و تيم ملي شطرنج دختران با ترکيب استادان بزرگ بانوان "ساراسادات خادم الشریعه "، "آتوسا پورکاشيان" ، میترا حجازی پور" و هما علوی و استاد فیده بانوان آناهیتا زاهدی فر در اين رقابتها حضور دارند.

در دور دوم این مسابقات که  بعداز ظهرروز گذشته برگزار شد تیم های ملی شطرنج آقایان و بانوان کشورمان به یک پیروزی و یک شکست دست یافتند.


تیم مردان ایران در این دور با ترکیب احسان قائم مقامي ،پوریا درینی ، پرهام مقصودلو و مسعود مصدق پور به مصاف تیم اول کشور میزبان (امارات متحده عربی) رفت و با نتیجه سه و نیم بر نیم بر این تیم پیروز شد.
صالح سالم (2615)، استاد بزرگ سرشناس اماراتی که چند سالی است تحت مربیگری ایوان سوکولوف مربی نامدار هلندی حضوری مداوم در رقابت های بین المللی دارد بر روی میز یک در برابر استاد بزرگ احسان قائم مقامی به تساوی رسید.


درینی ، مقصودلو و مصدق پور کار سختی در برابر بازیکنان اماراتی نداشتند و به این ترتیب دومین پیروزی مردان ایران در این رقابت ها به ثبت رسید.
در سایر دیدارها تیم قدرتمند چین با نتیجه سه بر یک بر بنگلادش پیروز شد اما تیم هند نتیجه ای ناامیدکننده در برابر تیم مغولستان (تیم ششم رده بندی اولیه) داشت و با نتیجه دو بر دو در مقابل این تیم متوقف شد.


استاد بزرگ باتچولون (2460) بیشترین سهم را در کسب این نتیجه غیر منتظره داشت چرا که موفق شد ستورامان (2658) ، استاد بزرگ نیرومند هندی را در یک نبرد تاکتیکی شکست دهد.
در پایان دور دوم ، تیم ایران با کسب 4 امتیاز تیمی در رده نخست جدول مسابقات قرار دارد و تیم های ویتنام و قرقیزستان دوم و سوم هستند.


تیم ایران در دور سوم این مسابقات به مصاف تیم قرقیزستان (تیم یازدهم رده بندی اولیه ) خواهد رفت که در دو دیدار قبلی موفق به شکست دادن تیم های تاجیکستان و لبنان شده است.


در بخش دختران ، تيم ملي شطرنج ایران با ترکيب استادان بزرگ بانوان "ساراسادات خادم الشریعه "، "آتوسا پورکاشيان" ، میترا حجازی پور" و هما علوی در برابر تیم ازبکستان صف آرایی کرد که با نتیجه دو و نیم بر یک و نیم نتیجه را به این تیم واگذار نمود.


ساراسادات خادم الشریعه با تنها استاد بزرگ بانوان ازبک مساوی کرد و آتوسا پورکاشیان بر بازیکن ازبک غلبه نمود و حجازی پور و علوی نتیجه بازی را به بازیکنان حریف واگذار نمودند .
در سایر دیدارها ، تیم های چین و هند ( تیم های اول و دوم رده بندی اولیه ) در یک فینال زودرس به مصاف هم رفتند که سهم هر تیم دو امتیاز بود و بازی با نتیجه دو بر دو به تساوی رسید.


در جدول رده بندی بخش دختران ، تیم های ویتنام و ازبکستان با چهار امتیاز اول و دوم هستند و تیم هند در رده سوم قرار دارد و تیم ملی ایران در رتبه هفتم است.
همچنین تیم ایران در دور سوم این رقابتها ، در برابر تیم ویتنام ، صدرنشین حال حاضر و یکی از مدعیان کسب عنوان در این رقابتها صف آرایی خواهد نمود.

مسابقات قهرماني تيمي آسيا در دو جدول مجزا برگزار مي شود و تيم های ملي شطرنج مردان و زنان ايران در رده بندي اوليه اين مسابقات در جايگاه پنجم قرار دارند.

جدول نتایج تیمی آقایان

جدول نتایج تیمی بانوان

پیروزی ارزشمند و قاطع ملی پوشان ایران در روز نخست مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا

تیم های ملی شطرنج آقایان و بانوان کشورمان در نخستين روز از رقابتهای تیمی قهرمانی آسیا(جام ملتها) به پیروزی دست پیدا کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا(جام ملتهای آسیا) از امروز نهم فروردین ماه به میزبانی شهر ابوظبی در امارات آغاز شده و تا یازده روز ادامه دارد.

تيم پنج نفره مردان ايران با ترکيب استادان بزرگ "احسان قائم مقامي"و "پوریا درینی" ، استاد بین المللی "مسعود مصدق پور و علیرضا فیروزجاه و پرهام مقصودلو" و تيم ملي شطرنج دختران با ترکيب استادان بزرگ بانوان "ساراسادات خادم الشریعه "، "آتوسا پورکاشيان" ، میترا حجازی پور" و هما علوی و استاد فیده بانوان آناهیتا زاهدی فر در اين رقابتها حضور دارند.

در دور نخست این مسابقات که از بعداز ظهر امروز آغاز شد تیم ملی شطرنج آقایان کشورمان در مصاف با تیم سریلانکا به پیروزی قاطع 4 بر صفر رسید و تیم ملی دختران کشورمان نیز مغولستان را 2/5 بر 1/5 شکست داد.

در دیگر دیدارهای امروز در بخش مردان (با پیگیری نتایج سه مدعی دیگر مسابقات)چین 3/5 بر 0/5 لبنان را شکست داد. هند نیز با همین نتیجه اردن را مغلوب کرد و قزاقستان نیز با نتیجه 4 بر صفر عمان را از پیش رو برداشت.

در بخش بانوان نیز چین 3 بر یک قزاقستان را شکست داد. سریلانکا با نتیجه 3/5 بر 10/5 مقابل ویتنام شکست خورد و تیم دوم امارات 4 بر صفر مقابل ازبکستان شکست خورد.

تیم ملی شطرنج بانوان ایران فردا در دومین دیدار خود به مصاف ازبکستان می رود و تیم ملی شطرنج آقایان کشورمان نیز با تیم نخست امارات متحده عربی(کشور میزبان )به رقابت می پردازد.

لینک نتایج رقابتهای تیمی بخش مردان

لینک نتایج رقابتهای تیمی بخش بانوان

نظرات

نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر

حامیان


قهرمانان
  • قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری
    قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری

  • استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    قهرمان لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم سایپا وکسب مقام اول (میز3) در سال 1398
    کسب عنوان برترین بازیکن جوان آسیا از سوی فدراسیون شطرنج آسیا (2016)
    شرکت در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی کشور وراه یابی به فینال مسابقات در سال 1396
    نایب قهرمانی لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم ذوب آهن وکسب مقام اول (میز1) در سال 1395
    کسب اخرین نورم استاد بزرگی در مسابقات المپیادجهانی به همراه تیم ملی بزرگسالان
    کسب مقام سوم قهرمانی جهان در رده سنی زیر 18 سال -2016
    کسب مدال طلای تیمی قهرمانی جهان در المپیاد زیر 16 سال 2015 - مغولستان
    کسب عنوان قهرمانی اسیا در رده سنی زیر 16 سال - 2015(کره جنوبی)
    کسب مقام دوم مشترک اوپن گرجستان 2015
    کسب اولین نورم استادبزرگی در تیرماه 94 (بلغارستان)
    کسب عنوان استادی بین المللی در فروردین 94(تایلند)
    کسب عنوان سومی تیمی مسابقات المپیاد جهانی 2014 مجارستان
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 16 سال -2014- هند
    کسب مدال تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2014
    کسب مدال برنز تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2013
    مقام دومی قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 14 سال - ایران 2013
    مقام دوم تيمي و كسب مدال نقره ميز 5 در المپياد جهاني زير 16 سال (تركيه - 2012)
    مقام اول تیمی مسابقات قونیه - ترکیه 2012
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 14 سال سريلانكا و کسب مدال تیمی زیر 14 سال
    کسب مدال نقره تیمی سریع زیر 14 سال سریلانکا 2012
    مقام چهارم (مشترک با سوم ) جهان زیر 12 سال برزیل 2011
    قهرمان اسيا زير 12 سال فیلیپین 2011
    مقام ششم جهان زیر 12 سال 2010 یونان
    مقام هفتم جهان زیر 10 سال ترکیه 2009
    قهرمان اسيا زیر 10 سال 2009 هند و همچنین طلای تیمی زیر 10 سال
    مقام اول كشور در رده سني زير 12 سال
    مقام چهارم مسابقات زیر 14 سال قهرمانی جهان 2011
    قهرمان کشوردر سال 90-1389
    کسب مدال طلای asean ویتنام 2009 و اخذ عنوان استادی فیده
    کسب مدال تیمی زیر 10 سال - ویتنام 2008

  • استاد بین المللی  نیما جوانبخت
    استاد بین المللی نیما جوانبخت
    کسب مقام سوم اسیا در رده سنی زیر 20 سال - 2015 قرقیزستان
    کسب مقام قهرمانی کشور در رده سنی زیر 20 سال - 1394
    کسب مقام دومی مسابقات سریع و چهارمی متعارف قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 18 سال -ایران 2013
    كسب مقام دوم تيمي در مسابقات المپياد جهاني زير 16 سال (استانبول 2012)
    مقام چهارم زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام اول اسيا در مسابقات سريع و بليتس زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام ششم مسابقات قهرمانی جهان در رده سنی زیر 16 سال 2011
    قهرمان جشنواره سراسری کشور در سال 90
    مدال نقره زیر 16 سال اسیا فیلیپین 2011
    نفر سوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال
    مدال برنز تیمی المپیاد جهانی2011 - مدال طلای انفرادی المپیاد جهانی 2011
    مدال طلای تیمی مسابقات ازاد ترکیه 2011

  • استاد فیده انوشا مهدیان
    استاد فیده انوشا مهدیان
    نائب قهرمان مسابقات برق آسا زون غرب آسیا رده زیر 20 سال 2022 - قرقیزستان
    مقام سوم مسابقات المپیاد جهانی گروه B سال 2022 - هند
    نایب قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1400 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - کرمانشاه
    مقام سوم مسابقات جوانان آسیا رده زیر 20 سال 2021 - کسب دومین نورم استادی بین المللی - سریلانکا
    قهرمان تیمی(تیم سایپا تهران)مسابقات لیگ برتر کشور 1398 - تهران
    مقام سوم مسابقات نوجوانان جهان رده زیر 16 سال 2019 - هند
    نایب قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1398 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - رشت
    مقام سوم مسابقات زون 3/1 بانوان آسیا سال 2019 - کسب اولین نورم استادی بین المللی - اردن
    نائب قهرمان تیمی(تیم ذوب آهن اصفهان) لیگ برتر کشور 1397 - تهران
    قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - گرگان
    نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 16 سال 1397 - قزوین
    نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1397 - زنجان
    مقام سوم تیمی مسابقات المپیاد جهانی شطرنج رده زیر 16 سال 2018 - هند
    قهرمان میز بانوان(تیم ذوب آهن اصفهان)مسابقات لیگ برتر کشور 1396 - رشت
    نائب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1396 - گرگان
    قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 16 سال 1396 - ساری
    نائب قهرمان مسابقات قهرمانی سریع آسیا رده زیر 20 سال 1396 - شیراز
    نائب قهرمان تیمی(تیم ذوب آهن اصفهان)مسابقات لیگ برتر کشور 1395 - تهران
    نایب قهرمان مراحل اول و دوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 14 سال 1395 - سمنان
    نایب قهرمان مرحله اول مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1395 - یزد
    مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 14 سال 1394 - قزوین
    قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1394 - ماهشهر
    قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 12 سال 1393 - ساری
    مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 12 سال 1392 - قزوین

  • هستی خسروی
    هستی خسروی
    مقام دوم رده سنی زیر 10 سال1396
    کسب عنوان سومی قهرمانی جهان در رده سنی زیر 8 سال -216
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان رده سنی زیر 6 سال جشنواره کشور - 1392

  • محمد صادق نادری
    محمد صادق نادری
    قهرمان مسابقات اماتوزی اسیا- اصفهان 2016
    نایب قهرمان رده سنی زیر 14 سال پسران - 1394

  • محسن ترکان
    محسن ترکان
    نایب قهرمان مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • امیرحسین بادکوبی
    امیرحسین بادکوبی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 14 سال کشور در سال 1391
    كسب مقام اول اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان -1391)
    نایب قهرمان مسابقات زیر 20 سال کشور در سال 1391
    مقام سوم در رده سنی زیر 12 سال در سال 90-1389

  • علیرضا آقائی
    علیرضا آقائی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 18 سال کشور در سال 1391
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا(سريلانكا2012)
    نفر دوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال در سال 90-1389
    تکرار مقام دوم رده سنی زیر 16 سال کشور - سال 91-1390

  • فراز قلعه دار
    فراز قلعه دار
    نايب قهرمان اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان - 1391)
    قهرمان کشور در سال 1390 (رده سنی زیر 20سال)

  • استاد فيده پرنيان عباسي
    استاد فيده پرنيان عباسي
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 12 سال کشور در سال 1391
    کسب مقام اول مشترک و عنوان استادي فيده مسابقات اسه ان در مسابقات اسه ان 2012
    مقام دوم قهرمانی کشور در رده زیر 10سال- سال 90-1389

  • رامیلا واگوهیان
    رامیلا واگوهیان
    مقام سوم زیر 18 سال 1396
    کسب مقام سوم بازیهای سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 15 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال - 1393
    مقام سوم قهرمانی کشور - رده سنی زیر 14 سال - 1392
    مقام دوم زیر 8سال کشور در سال 1388

  • اشکان ازلی
    اشکان ازلی
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 16 سال(1392) و راهیابی به مسابقات قهرمانی اسیا(2014)
  • طناز ازلی
    طناز ازلی
    مقام سوم مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی کشور
    نائب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال 1397
    مقام دوم مسابقات آسیایی رده سنی زیر 16 سال 2017
    مقام سوم سریع قهرمانی آسیا رده سنی زیر 16 سال 2017
    قهرمان کشور دررده سنی زیر16سال دختران 1395
    نایب قهرمان رده سنی زیر 15 سال دختران مدارس اسیا و کسب عنوان wcm - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 14 سال - 1393

  • فاطمه مشهدی
    فاطمه مشهدی
    مقام اول کشور در رده سنی زیر 12 سال - 1398
    کسب مقام سوم زیر 12 سال کشور درسال 1397
    مقام سوم رده سنی زیر 10 سال 1396
    کسب عنوان دومی مسابقات سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 9 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در جشنواره کشوری رده سنی زیر 6 سال - تهران - 1392

  • کیارش نجفی
    کیارش نجفی
    1390- مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا2011
    قهرمان استات اصفهان در رده سنی زیر 16 سال - 1394

  • خشایار رجبی
    خشایار رجبی
    مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا - 2011
  • امید کریمی
    امید کریمی
    دارنده مدال برنز قهرمانی کشور کم بینایان و نابینایان - 1395 رامسر
  • عسل کاظم زاده
    عسل کاظم زاده
    کسب عنوان بهترین بازیکن ریتینگ دار زیر 1900 بانوان اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    قهرمان استان در رده سنی زیر 12 سال - 1393
    راهیابی به فینال قهرمانی کشور بانوان (انتخابی تیم ملی بزرگسالان)1393
    قهرمان استان در رده سني زير 10 سال دختران -1391
    قهرمان استان در رده سنی زیر 20 سال دختران - سال 1390
    مقام هفتم رده سنی زیر 10 سال کشور - سال 91-1390
    مقام چهارم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر 8 سال 90-1389

  • ایدا عباسی
    ایدا عباسی
    نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390 و قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران
    نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390
    قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران

  • مسعود ایرانپور
    مسعود ایرانپور
    بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1800 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • علی کدخدائی
    علی کدخدائی
    بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 2000 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • محمد جواد نادری
    محمد جواد نادری
    بهترین بازیکن بدون ریتینگ مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • نگین ماجد
    نگین ماجد
    کسب عنوان بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1700 مسابقات اماتوری بانوان اسیا-اصفهان 2016
  • آرش جعفری قورتانی
    آرش جعفری قورتانی
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال - 1398
    قهرمان زیر 6 سال پسران در سال 1395

  • آرین اعتمادی
    آرین اعتمادی
    مدال برنز زیر 14 سال کشور - 1398
    قهرمان زیر 10 سال پسران استان در سال 1395

  • مائده یوسفیان
    مائده یوسفیان
    مدال برنز زیر 10 سال کشور - 1398
  • شایان ایمن
    شایان ایمن
    قهرمان استان زیر 10 سال 1396
    نایب قهرمان استان زیر 12 سال 1397
    قهرمان استان زیر 12 سال 1398
    نایب قهرمان کشور زیر 14 سال 1399
    نایب قهرمان اسیا زیر14 سال 2021