دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا- مشهد - ایران

مسابقات و ریتینگ

تاریخ ثبت خبر: 1390/02/11

 

پخش زنده مسابقات قهرمانی آسیا

مشاهده نتایج و رده بندی آقایان

مشاهده نتایج و رده بندی بانوان

>مشاهده سایت های رسمی نتایج مسابقات
>> مشاهده جدول زمان بندی مسابقات

 

جام قهرمانی به هندوستان رسید!

کسب مقام هشتم (چهارم مشترک) الشن مرادی در بخش آزاد

کسب حدنصاب استادی بین المللی بانوان برای ساراسادات خادم


 

هاریکرشنا در بخش آقایان و دروناوالی در بخش بانوان هر دو از کشور هندوستان به مقام قهرمانی دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا دست یافتند.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، ساعاتی پیش دور نهم و پایانی دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در هتل ثامن مشهد مقدس به پایان رسید و چهره قهرمانان این مسابقات مشخص شد. بر اساس این گزارش هاریکریشنا استاد بزرگ هندوستان(2666) با کسب 6.5 امتیاز در صدر جدول گروه آقایان ایستاد و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

در بخش بانوان نیز هاریکا دروناوالی استاد بین المللی بانوان از کشور هندوستان(2520) با کسب 6.5 امتیاز در صدر جدول بانوان ایستاد و به مقم قهرمانی دست یافت.

به این ترتیب جام قهرمانی دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا به کشور هندوستان رسید.

همچنین یو یانگیی استاد بزرگ چین(2646) با کسب6.5 امتیاز در مکان دوم ایستاد، سون ترونگ نگوین استاد بزرگ ویتنام (2635) با 6.5 امتیاز در مکان سوم ایستاد و رینات جومابایف استاد بزرگ قزاقستان(2558) با کسب 6 امتیاز و با احتساب پوئن شکنی بهتر در مکان چهارم این رقابتها قرار گرفت.

گفتنی است چهار شطرنجباز برتر بخش آقایان این مسابقات راهی مسابقات جام جهانی می شوند.

در بخش بانوان نیز تائو فاملی استاد بین المللی بانوان ویتنام (2340) با کسب 6 امتیاز در مکان دوم ایستاد و اشا کاراواده استاد بین المللی بانوان هندوستان(2343) با کسب 6 امتیاز مکان سوم این مسابقات را به خود اختصاص داد.

اما در این بخش تنها نفر اول راهی مسابقات جام جهانی خواهد شد.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می شود...

مشاهده نتایج و رده بندی آقایان

مشاهده نتایج و رده بندی بانوان

 

دور هشتم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته در هتل ثامن مشهد مقدس پیگیری شد و الشن مرادی که امید می رفت تا در این مسابقات به مقام دست یابد برابر حریف خود شکست خورد.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در بخش آقایان نبرد حیاتی میز یک مسابقات همه چشمها را به سوی خود جلب کرده بود الشن مرادی(2536) با مهره سیاه مقابل یو یانگی (2646) از چین بازی می کرد الشن که در این بازی مهره سیاه داشت با 5 امتیاز یعنی نیم امتیاز کمتر از حریف مترصد برد برای کسب مقام اولی مسابقات و یا کسب تساوی برای راهیابی به مسابقات قهرمانی جهان بود. یو یانگی بازی را با پیاده شاه آغاز نمود و  الشن نیز در مقابل پیاده شاه خود را دو خانه پیش برد، یو یانگی اسب شاهش را برای حمله به پیاده سیاه بیرون آورد و الشن با اسب وزیرش به دفاع پرداخت و سفید با پیش آوردن پیاده وزیر وارد شروع اسکاتلندی شد شروع مورد علاقه کاسپاروف که یو یانگی  در آن تخصص داشت، الشن که برای مقابله با شروع بازی حریف تدارک کافی دیده بود توانست وضعیت متعادلی ایجاد کند ولی وقتی سفید از راه صحیح منحرف شد الشن زمان زیادی را برای یافتن حرکت خوب صرف کرد ولی به اعتقاد خود وی در نهایت نیز حرکت درست را بازی نکرد وضعیت سفید فعال و فعال تر شد تا لحظه ای که سیاه تنها یک حرکت برای آرایش مجدد مهره ها زمان داشت اما سفید با قربانی کردن صحیح فیلش راه های جدیدی را برای حمله گشود، الشن فیل قربانی شده را نپذیرفت اما مجددا سفید فیلش را قربانی داد و در این جا بود که الشن از حریف بلوف خورد و با اعتماد کردن به محاسبات حریف تنها راهی را که می توانست برتری اندکی کسب نماید را از دست داد و در نهایت پس از چند حرکت مجبور شد نتیجه را به دلیل حملات ماتی غیر قابل دفاع به حریف واگذار کند

در میز دوم مجدداً جدال دو حریف از هندوستان ساسیکیران و هاریکریشنا بدون ماجرا و در 28 حرکت و با تکرار حرکت مساوی شد، هر چند نتیجه بازی در میز سوم نیز تساوی مابین قهرمانان حال حاضر فیلیپین و چین،وسلی سو و بو خیانگ زی بود اما این بازی، نمایشی جنگی  و جذاب از امکانات تاکتیکی و حمله متقابل بود.

بر روی میز چهارم گانگولی از هندوستان و رینات جومبایف  نیز پس از نبردی 3 ساعته به تساوی رضایت دادند، اما نتیجه عجیب پیروزی سریع و 22 حرکته نگوین نگوک چون سان (2635) از ویتنام در مقابل ون یانک ( 2545)  از چین بود نگوین در مقابل دفاع هندی شاه حریف شاخه حمله ای 4 پیاده را برگزید و موفق شد با پیش راندن پیاده های جناح شاه پیاده های سپر دفاعی حریف را تعویض نماید و خیلی زود سواره نظام سنگین خود یعنی رخ ها و وزیر را به  اطراف شاه حریف گسیل دارد و پس از آن شانسهای دفاعی حریف بسرعت ناپدید شدند و حریف ترجیح به انصراف از ادامه بازی دهد!

اما در میز هفتم مارک پاراگوا (2542) از فیلیپین در مقابل شاخه نایدرف  از دفاع سیسلی نگی پریمرجان (2622) هر چه داشت را برای ایجاد یک حمله طوفانی بکار گرفت اما نگی ثابت کرد که می تواند به خوبی از عهده دفاع در وضعیتهای پیچیده بر آید و رفته رفته با تعویض تک تک سوارها نشان داد که قربانی کردن غیر دقیق مهره ها در وسط بازی برای حمله می تواند باعث یک باخت ساده در آخر بازی شود.

نبرد میز هشتم قهرمان سابق جهان رستم قاسمجانوف(2685) از ازبکستان با مهره سفید مقابل ستورامان (2527) از هند نشان داد که ایده های ساده حمله اقلیت نیز می تواند به سادگی امتیاز یک بازی را حتی در این سطح به ارمغان بیاورد.

به این ترتیب در پایان دور هشتم هنوز یو یانگی از چین با 5/6 امتیاز به تنهایی در صدر قرار دارد و پنج بازیکن به نامهای بو خیانگ زی، هاریکریشنا، ساسیکران ، ژائو جون و نگوین سون با 5/5 امتیاز در تعقیب وی می باشند، پس از ایشان 7 بازیکن از جمله الشن مرادی از کشورمان با 5 امتیاز در رده بعدی قرار دارند!

در دور نهم که  از ساعت 9 صبح  امروز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه پیگیری خواهد شد بر روی میز یک نگوین سان( 2625) با 5/5 امتیاز مقابل یویانگی( 2646)  5/6 امتیازه از چین بازی خواهد کرد اگر نگوین بتواند در این بازی پیروز شود می تواند به لطف امتیاز شکنی بهتر بالاتر از یو یانگی با یستد لازم به ذکر است که در این مسابقه امتیاز شکنی اول رویا رویی مستقیم و سپس امتیاز شکنی 7 بازیکن برتر مسابقات می باشد.

بر روی میز دوم بو خیانگ زی مقابل سایکیران و ژائو جون مقابل هاریکریشنا بازی خواهد کرد اما الشن مرادی که هم اکنون 5 امتیاز دارد بایست  با مهره سفید مقابل گانگولی از هندوستان بازی کند و در صورت پیروزی می تواند امیدهایی به صعود داشته باشد.

در میز سوم ژائو جون از چین مقابل هاریکریشنا بازی خواهد کرد هر چند به نظر می رسد که تکلیف قهرمانی در یکی از 3 میز اول تعیین شود اما تعیین 4 بازیکنانی که به مسابقات قهرمانی جهان صعود خواهند کرد میتواند شانسهایی را برای بازیکنان 5 امتیازی جدول نیز به همراه داشته باشد.

جومبایف از قزاقستان مقایل قاسمجانوف از ازبکستان در میز 4، نگی از هندوستان در  مقابل وسلی سو از فیلیپین خواهد جنگید هر چند هر دو این بازیکنان قبلاً جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب نموده اند ولی در میز ششم الشن مرادی باید در مقابل گانگولی از هند به مبارزه بپردازد که در صورت پیروزی شانسهایی برای راهیابی به مرحله بعد خواهد داشت.

بخش مسابقات بانوان:

در میز اول و دوم مسابقات بازیکنان هند با مهره سفید در مقابل بازیکنان چین بازی می کردند که هر دو بازی با نتیجه مساوی در 33 و 34 حرکت به پایان رسید. اما در میز سوم این بار نوبت فام لی از ویتنام بود که صدر نشین زود هنگام مسابقات مونگونتول از مغولستان را برای سومین بار متوالی در این مسابقات با شکست مواجه سازد. فام لی که در این بازی مهره سیاه داشت در مقابل پیاده شاه حریف دفاع آلخین را انتخاب کرد شاخه ای که از لحاظ روانی در مقابل حریفی که از صدر جدول با دو شکست پیاپی به زیر کشیده شده بود بسیا ر مناسب می نمود، در جریان بازی نیز ثابت شد که حریف مغول دیگر آمادگی ایجاد حملات درخشان دورهای اولیه مسابقات را دارا نمی باشد و در نهایت بازیکن ویتنام در 42 حرکت به پیروزی دست یافت.

در میز چهارم سوکندر از اندونزی  با مهره سیاه موفق شد آن  نگوین از ویتنام را شکست دهد سوکندر ابتدا حملات حریف را به خوبی دفع نمود و پس از با بهره گیری از فیل سفید رویی که در قطر بزرگ بر روی شاه حریف آتش می گشود به اردوگاه حریف نفوذ نموده و با چند مانور سپرهای دفاعی حریف را از بین برد.

در میز پنجم قهرمان زیر 16 ساله های جهان روت پادمینی از هندوستان با مهره سیاه هوانگ ترام از ویتنام را شکست داد پادمینی که در این بازی دفاع گرونفلد را بکار گرفته بود موفق شد با بهره گیری از تاکتیک حمله برخواست یک رخ کامل از حریف جلو بیافتد و تنها در 22 حرکت امتیاز کامل بازی را از آن خود سازد.

اما در میز ششم سارا سادات خادم  با مهره سفید توانست با ماری آن گومز از هندوستان به تساوی در آخر بازی فیلهای ناهمرنگ دست یابد و 5/4 امتیازه شود، به این ترتیب سارا سادات موفق شده است تا کنون به یک حد نصاب استادی بین المللی بانوان دست یابد و چنانچه بتواند در دور نهم بر حریف مغول خود غلبه کند این حد نصاب به حد نصاب استاد بزرگی بانوان تبدیل خواهد شد.

در میز هفتم سابیروا از ازبکستان بر ناخبایوا غلبه کرد اما در میز هشتم آتوسا پورکاشیان در مقابل سواتی از هندوستان در همان شروع بازی به وضعیت بدی گرفتار شد و علی رغم تلاش فراوان ومقاومت شجاعانه در آخر بازی رخ با شکست  مواجه شد.

به این ترتیب در پایان دور هشتم 6 بازیکن  به نام های  فام از ویتنام، کارواده از هند، سوکندر از اندونزی، هوانگ و تان ازچین با 5/5 امتیاز در صدر جدول قرار دارند و دو بازیکن  به نامهای رودیت از هند و سابیروا از ازبکستان با 5  امتیاز در تعقیب ایشان می باشند، در رده بعدی 5 بازیکن با 5/4 امتیاز قرار دارند که سارا سادات خادم الشریعه در میان این بازیکنان می باشد.

در دور آخر مسابقات بانوان مجدداً دو بازیکن از هندوستان مقابل دو بازیکن از چین بازی خواهند کرد اما در این دور بازیکنان چین مهره سفید دارند.

در میز سوم سوکندر در مقابل فام بازی خواهد کرد به نظر میرسد که تکلیف قهرمانی در یک از این سه میزتعیین خواهد شد بر طبق قوانین این دوره از مسابقات چنانچه دو بازیکن در صدر جدول و در پایان مسابقات هم امتیاز باشند برای تعیین بازیکن قهرمان از امتیاز شکنی استفاده خواهد شد و در این دوره از مسابقات امتیاز شکنی اولیه بر اساس رویاویی مستقیم دو بازیکن تعیین خواهد شد ولی چنانچه دو بازیکن با همدیگر یا تمام بازیکنان هم امتیاز با یکدیگر در این مسابقات بازی نکرده باشند میانگین ریتنیگ  7 حریف قدرتمندتر ملاک تعیین قهرمان یا بازیکنان راه یاب به مسابقات قهرمانی جهان خواهد بود

 

 

دور هفتم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا

 

 الشن مرادی به میز یک رسید!

دور هفتم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته در شهر مشهد پیگیری شد و در پایان این دور الشن مرادی با غلبه بر شطرنجباز هندی شانس خود و ایران را برای دستیابی به مقام در این مسابقات افزایش داد.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، یک دقیقه سکوت به خاطر درگذشت داور بین المللی ویلی آبالوس مدیر اجرایی فدراسیون شطرنج فیلیپین آغاز گر بازیهای دور هفتم مردان و زنان آسیا بود، آبالوس داور و برگزار کننده فعال فیلیپینی برگزار کننده سه دوره پیشین این مسابقات بود و در سال 2007 در مسابقات شهرهای آسیا که در تهران برگزار گردید به داوری پرداخت.

مسابقات آقایان

بازی میز یک ساسیکیران (2676) از هندوستان با 5/4 امتیاز در مقابل بازیکن صدر نشین یو یانگی (2646) 5 امتیازه از چین  بازی کرد، ساسیکیران با مهره سفید برای بردن بازی تقلای فراوان کرد و حتی برتری خوبی هم کسب کرد اما نتوانست برتریش را به  ثمر رساند و بازی پس از 5 ساعت تلاش و 60 حرکت در یک آخر بازی رخ با نتیجه مساوی پایان یافت!

اما در میز دوم جنگ دو بازیکن دیگر هندوستان هاریکریشنا و گانگولی بدون درگیری چندان جدی در 28 حرکت به علت تکرار سه باره وضعیت با نتیجه مساوی پایان یافت.

استاد بزرگ چین بو خیانگ زی (2662) مقابل دیگر استاد بزرگ هند آدهیبان (2520) با ارائه یک بازی دقیق برتری کلاس شطرنج خویش را با قربانی دادن وزیرش در مقابل رخ حریف به نمایش گذاشت و خیلی زود مشخص شد که وزیر سیاه قدرت مقابله با تهدیدهای پیاپی رخ های سفید بر علیه شاهش را ندارد.

پیروزی الشن مرادی(2532) با مهره سیاه در مقابل ستاره شطرنج هندوستان نگی پریمرجان (2622) روزنه های امیدی را برای شطرنج ایران در این مسابقات باز کرد، الشن در این بازی شاخه برلین دفاع اسپانیایی را برگزید، ایده های این شاخه دفاعی توسط قهرمان سابق جهان ولادیمیر کرامنیک بر علیه گری کاسپارف ابداع  شد و در مسابقات دو جانبه قهرمانی جهان سال 2000 کاسپارف مقابل کرامنیک هر چه کرد نتوانست راهی برای درهم شکستن این دفاع پیدا کند.

اما دیروز الشن مرادی بخوبی از وضعیت دفاع کرد و پس از دفع کلیه خطرات وارد یک آخر بازی فیلهای ناهمرنگ با یک پیاده بیشتر شد، هر چند در آخر بازیهای فیلهای ناهمرنگ شانسهای تساوی بسیار بالا است ولی الشن با ایجاد امکانات تاکتیکی و قربانی دادن یک پیاده توانست بازی را به برد برساند و امتیاز کامل بازی را از آن خود کند.

به این ترتیب در پایان دور هفتم یو یانگی از چین با 5/5 امتیاز در صدر قرار دارد و بو خیانگ زی، هاریکریشنا، ساسیکران و الشن مرادی با 5 امتیاز در تعقیب وی می باشند!

امروز و در دور هشتم بازیها الشن مردای با مهره سیاه بر روی میز یک به مصاف یو یانگی از چین خواهد رفت چنانچه الشن بتواند در این بازی موفق عمل کند میتواند به صعود و یا حتی قهرمانی در این مسابقات فکر کند.

ابراهیم احمدی نیا و احسان قائم مقامی هم اکنون 5/3 امتیاز دارند.

مسابقات بانوان:

مونگونتول (2463) در این دور دومین شکست پیاپی را در مقابل تان ژائونگی (2401) چینی تجربه کرد بازیکن چینی که شروع انگلیسی را برای نبرد با قهرمان مغول انتخاب کرده بود توانست با تصاحب فضای بیشتر حریف را تحت فشار قرار داده و در نهایت بازی را به نفع خویش به پایان رساند.

بر روی میز دوم ایشا کاراوده(2343) از هندوستان مقابل فام لی (2340) از ویتنام با مهره سفید شروع رتی را برگزید اما حریف که بیشتر به استحکام سنگرهای مرکزیش می اندیشد اجازه نفوذ به مهره های سفید نداد و طرفین در 33 حرکت به تساوی رضایت دادند.

اما بازیکن شماره یک جدول هاریکا (2520) بالاخره در این دور بازی در سطح خود ارائه کرد و با نمایشی زیبا هموطنش ماری آن گومز (2338) را که در مقابل شروع بازی پیاده وزیر وی دفاع بنونی را  برگزیده بود را شکست داد.

هوانگ قی یانگ (2400) چینی یکی از مسن ترین بازیکنان جدول سابیروا (2225) از ازبکستان را شکست داد.

اما دیگر نتیجه جالب و شیرین این دور پیروزی ساراسادات خادم الشریعه بر نفیسه مینونوا( 2346) از ازبکستان بود خادم که 6 بازی اول را با نتیجه تساوی به پایان برده بود در این بازی حریف قدرتمند خویش را مغلوب ساخت تا او نیز همچون الشن مرادی امیدهایی را برای شطرنج بازان ایرانی در این مسابقات زنده نگاه دارد.

به این ترتیب در پایان دور هفتم چهار بازیکن به نامهای هاریکا، هوانگ قیان، کاراواده و تان ژائونگی با 5 امتیاز در صدر قرار دارند، جالب آنکه دو تن از این بازیکنان از کشور چین و دو تن از کشور هند می باشند و در دور هشتم هر دو بازیکن هندی با مهره سفید به مصاف بازیکنان چین خواهند رفت

در میان بازیکنان ایرانی پس از خادم  4 امتیازی،  پورکاشیان با 5/3 امتیاز و قادرپور و حکیم فرد هر دو 3 امتیازه هستند.

 

دور ششم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته در هتل ثامن مشهد برگزار شد. 

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج در این دور یو یانگی (2646) از چین که با 5/4 امتیاز به تنهایی در صدر جدول بود با مهره سفید در مقابل هاریکریشنا (2666) از هندوستان  شروع حاد اسکاتلندی را  برگزید، این شاخه شروع بازی شطرنج که توسط  قهرمان سابق جهان گری کاسپاروف احیا و با موفقیت به کار گرفته شده بود هم چنان طرفدران زیادی در میان بازیکنان تاکتیکی و هجومی دارد، تا حرکت پانزدهم دو حریف ادامه های شناخته شده تئوری را دنبال کردند، اما همانگونه که غالباً در این شروع پیش می آید چنانچه سفید نتواند حملات خود را به سرعت به ثمر رساند، سیاه  خواهد توانست با ایجاد ضد حمله وضعیت بهتری یابد چیزی که در این بازی نیز اتفاق افتاد اما یو یانگی  حداقل توانست با ایجاد تهدیدهای مکرر به حریف امکان بسیج قوای باقیمانده را ندهد و بازیکنان در حرکت 32 به تساوی رضایت داد! لازم به ذکر است که در این مسابقات دو قانون جدید فدراسیون جهانی شطرنج یعنی ممنوعیت تساوی توافقی پیش از حرکت سی ام بازی و الزام بازیکنان به حضور در میز مسابقه در لحظه آغازین بازی اعمال  می شود.

در میز دوم نیز بازیکنی از هند در مقابل حریفی از چین بازی می کرد اما در اینجا ساسیکیران از هند (2676) با مهره سفید توانست ژو ویقی(2610) را شکست دهد ساسیکیران که بازی را با پیاده وزیر آغاز کرده بود از قبول قربانی پیاده در گامبی بنکو اجتناب کرد و با طولانی کردن بازی وارد آخر بازی رخ و فیل شد و توانست از یک لحظه بی دقتی حریف سود جسته و بازی را به نفع خویش به پایان رساند

در دیگر بازیهای نگوین ویتنامی مقابل بو خیانگ زی چینی بسیار با احتیاط  بازی کرد و موفق شد تعادل بازی را حفظ نماید و طرفین در حرکت 32 به تساوی رضایت دادند!

اما در میز چهارم نیز دو حریف از هند و چین در مقابل یکدیگر بازی می کردند ژائو جون (2574)  مقابل استاد بزرگ ثریا شخار گانگولی (2643) در آخر بازی سه پیاده در مقابل اسب نتوانست به پیروزی دست یابد و به تساوی رضایت داد! گانگولی مدتهاست با تیم مربی گری قهرمان حال حاضر جهان ویسواناتان آناند همکاری می کند!

در میان بازیکنان ایرانی پیروزی استاد بزرگ الشن مرادی مقابل استاد بزرگ گوپال از هندوستان او را 4 امتیازی کرد الشن این بازی را با استفاده از تکنیک برترش در آخر بازی به پیروزی رساند!

بدین ترتیب در پایان دور ششم همچنان یو یانگی از چین با 5 امتیاز در صدر و ساسیکیران و هاریکریشنا هر دو از هندوستان با 5/4 امتیاز در تعقیب وی می باشند و پس از ایشان 9 بازیکن از جمله استاد بزرگ الشن مرادی با 4 امتیاز قرار دارند.

در دور هفتم  و بر روی میز یک ساسیکیران با مهره سفید به مصاف یو یانگی خواهد رفت ، ساسیکیران که علی رغم جنگندگی سبکش بر پایه درک عمیق ظرافتهای پوزیسیون بنا شده است  غالباَ جنگ را بر تقسیم امتیاز ترجیح می دهد فردا با مهره سفید انگیزه های زیادی برای برد بازی دارد هر چند در شطرنج بردن حریفی که احتمالاً از ابتدا به تساوی راضی است کاری بسیار سخت است!

اما در میز دوم هاریکریشنا به مصاف هم وطنش گانگولی خواهد رفت نبردی خانگی که شاید دو حریف آن از وقوع آن در این دور از مسابقات اصلاَ خوشحال نباشند، بر طبق قوانین این مسابقات تنها در دور آخر  بازیکنان هموطنی که بیش از 50% امتیاز را دارند در مقابل هم قرار داده نخواهند شد.

الشن مرادی فردا مقابل نگی پریمرجان  از هندوستان بازی خواهد کرد اگر الشن بتواند در این بازی موفق عمل کند شانس او برای صعود به بالای جدول در این مسابقات بسیار بالا خواهد بود قابل ذکر است که 4 نفر برتر مسابقات آقایان به مسابقات قهرمانی جهان که شهریور ماه امسال در روسیه برگزار خواهد شد راه خواهند یافت.

مسابقات بانوان:

در مسابقات بانوان بالاخره مونگونتول مغول (2463) طعم شکست را چشید و در صدر نشینی شریک پیدا کرد مونگونتول که در بازی های پیشین پیروزیهای سریعی کسب کرده بود در این دور نیز تصمیم به هجومی سریع با پیاده ها در مقابل دفاع سیسیلی ایشا کارواده (2343) از هندوستان گرفت اما کاراوده پس از امن کردن وضعیت شاهش راه ورود به سنگرهای حریف را از میان حفره های پیاده ای به خوبی پیدا کرد و توانست  امتیاز کامل بازی را از آن خود سازد.

بازیهای میزهای دوم و سوم ما بین هاریکا از هندوستان و سابیروف از ازبکستان و فام و هوانگ هر دو از ویتنام در نبردهایی کوتاه با نتیجه تساوی پایان یافت.

بدین ترتیب در پایان دور ششم مونگونتول و کاراواده با 5/4 امتیاز در صدر قرار داردند و شش بازیکن با 4 امیتاز در رده بعد قرار دارند.

هم اکنون آتوسا پورکاشیان و  سارا سادات خادم با 3 امتیاز، رده بالاتری از دیگر بازیکنان ایرانی دارند.

برطبق قوانین جاری فدراسیون آسیا تنها یک بازیکن از هریک از مسابقات سالانه قهرمانی بانوان آسیا به مسابقات قهرمانی بانوان جهان که هر دو سال یکبار برگزار میشود راه می یابند، لازم به ذکر است که آتوسا پورکاشیان در سال گذشته و با فتح مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2010 توانست به این مهم دست یابد!

در دور هفتم  تان ژونگی (2401) از چین با مهره سفید به مصاف مونگونتول (2463) خواهد رفت و کاراواده(2340)  از هندوستان با فام لی (2340) از ویتنام مبارزه خواهد کرد.

دور هفتم بازیها از ساعت 15 امروز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه در محل هتل ثامن مشهد برگزار خواهد شد.

مشاهده نتایج و رده بندی آقایان

مشاهده نتایج و رده بندی بانوان

مشاهده گزارش تصویری مسابقات(دور 1 و 2)

مشاهده گزارش تصویری مسابقات(دور 3 و 4)

دور پنجم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز جمعه در هتل ثامن مشهد مقدس پیگیری شد. 

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در بخش آقایان این مسابقات آقایانبازی سر نوشت ساز میز یک ما بین دو بازیکن صدر نشین چینی  5/3 امتیازی بود، اما استاد بزرگ بو خیانگ زی( 2662 ) که به خاطر اشتهای فراوانش به برد و جنگدگی معروف است با مهره سفید به حمله ای غیر معقول دست زد و دو فیل و یک پیاده را در مقابل رخ حریف قربانی کرد  اما یو یانگی (2646 ) توانست با قربانی کردن وزیر ضد حمله ای قدرتمند ایجاد کرد و بو خیانگ زی که راهی جز باز گرداندن وزیر قربانی شده نیافت مجبور شد به یک آخر بازی با یک سوار کمتر وارد شود و محاسبه دقیق حریف تنها راه معروف دست یابی به تساوی را در آخر بازی شاه تنها مقابل فیل و پیاده رخ ناهمرنگ را سد نمود و در نتیجه یو یانگی با 5/4 امتیاز از 5 بازی به تنهایی در صدر قرار گرفت!

در دیگر بازیهای این دور دو بازیکن هندوستان نگی پریمرجان و ساسیکیران در شروع اسپانیایی در سی حرکت به تساوی رضایت دادند ، اما دیگر هموطنشان هاریکریشنا(2666) با مهره سیاه  در دفاع کاتالان باز به سختی با نماینده قزاقستان رینات جومبایف (2558) جنگید و از برتری بسیار کوچک خود استفاده کرد و بازی را در 96 حرکت به پیروزی  کشاند!

به این ترتیب در پایان دور پنجم یو یانگی با 5/4 امتیاز در صدر بوده و هاریکریشنا با 4 امتیاز در تعقیب وی می باشد و در دور ششم باید با یکدیگر روبرو شوند!

در میان بازیکنان ایرانی پور رمضانعلی در مقابل استاد بزرگ ویتنام نگوین سون (2635) شکست را پذیرا شد و 5/2 امتیازه ماند! الشن مرادی با دیگر استاد بزرگ ویتنام دائو تین های (2515) به تساوی رضایت داد و 3 امتیازه شد ، قائم مقامی مقابل ساتورامان (2527) به اشتباه سواری قربانی کرد و پس از آن مجبور شد به مدت 5 ساعت به دفاع بپردازد تا بتواند نتیجه مساوی را حفظ نماید. و اما از نتایج جالب این دور پیروزی کوتاه پوریا درینی در 22 حرکت بر علی حسین  از عراق در دفاع فرانسوی بود.

مسابقات بانوان

در مسابقات بانوان نیز بازی بسیار سخت بر روی میز یک پیگیری شد و صدر نشین مسابقات مونگونتول با تخویانگ(2463) که با 4 امتیاز از 4 بازی به تنهایی در صدر بود در مقابل استاد بزرگ بانوان  هوانگ خیان(2400) از چین به سختی مقاومت کرد و توانست بازی را در یک جنگ 6 ساعته به تساوی کشاند، بازیکن مغول که در مقابل هجوم سه پیاده و رخ حریف برای وزارت تنها یک فیل و رخ باقی داشت توانست با سد کردن راه پیاده ها با شاه و کیشهای آزار دهنده فیل حریف را مجبور به قبول تساوی نماید.

در میز دو فام لی (2340) از ویتنام با سابیروا(2225) از ازبکستان در نبردی طولانی به تساوی رضایت داد تا هر دو 5/3 امتیازه شوند اما بخت شماره یک جدول هاریکا(2520) از هندوستان مقابل مومینوا(2346) از ازبکستان توانست وضعیت متعادل را با تکنیک برتر به پیروزی کشاند!

 به این ترتیب در جدول بانوان مونگونتول به تنهایی با 5/4 امتیاز  در صدر است و 1 امتیاز کامل از 5 تعقیب کننده 5/3 امتیازه است پیش می باشد!

درمیان بازیکنان ایرانی مینو عسکری زاده و ساراسادات خادم الشریعه با 5/2 امتیاز وضع بهتری از دیگران دارند. درحال حاضر آتوسا پورکشیان قهرمان دوره قبل بانوان آسیا و شایسته قادرپور 2 امتیازه هستند.



 



دور چهارم قهرمانی شطرنج آسیا
چهارمین تساوی پیاپی استاد بزرگ قائم مقامی

در دور چهارم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا نتایج ذیل حاصل شد:

 

"پنتالا هریکرشنا" هندی و "زیانگشه بو" چینی روی میز یک و "کریشنان ساسیکیران" هندی و "رینات جومابایف" قزاق روی میزهای یک و دو به تساوی رسیدند. رینات 21 ساله که کمتر از 2 سال پیش به عنوان استاد بزرگی دست یافته، در این دوره از مسابقات نمایش بسیار خوبی داشته است.


نمایی از میز یک دور چهارم بخش آزاد مسابقات

امیررضا پوررمضانعلی که با نتایج درخشانش و کسب 2.5 امتیاز به میز سه مسابقات صعود کرده بود این بار در برابر "یانگی یو" (2646) استاد بزرگ نیرومند چین، شکست سختی را پذیرا شد.


امیررضا پوررمضانعلی سرانجام باخت اما روی میز سه!

روی میز چهار "پریمرجان نگی" (2622) نهایت استفاده را از از قرعه "یانگ وانگ" (2545) چینی برد. در میز پنج شاهد خرسندی "باسکاران ادهیبان" (2543) از پیروزی در برابر "وسلی سو" (2667) نایب قهرمان فیلیپینی دوره گذشته بودیم.


باسکاران که قهرمان سابق نوجوانان جهان و آسیا می باشد در سال گذشته در
کمال ناباوری در حالی که هنوز استاد بزرگ نشده بود، عنوان قهرمانی بزرگسالان
هند را به خود اختصاص داد!

برای پرداختن به نتایج نمایندگان کشورمان به میز 12 می رویم. جایی که قهرمان ایران استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2606) در برابر استاد بین المللی "کیقی یانگ" با درجه 2409 پس از 54 حرکت با نتیجه تساوی متوقف شد.


چهارمین تساوی پیاپی استاد بزرگ احسان قائم مقامی در شرایطی به دست آمد
که وی تاکنون حتی با یک استاد بزرگ دیدار نکرده است

روی میز 14، استاد بزرگ الشن مرادی که در آخرین دقایق تصمیم به حضور در این رقابت ها گرفت به دومین پیروزی اش در برابر استاد بین المللی "یی-پینگ لو" (2435) دست یافت.


الشن با پیروزی در یک ماراتن 81 حرکته، 2.5 امتیازی شد

استاد بین المللی سیدجواد علوی مقدم (2428) روی میز 17، استاد بزرگ جوان هند "پانایاپان ستورامان" (2527) را با نتیجه تساوی متوقف کرد و جمع امتیازات خود را به عدد 2 رساند.


کلاً سیدجواد علوی مقدم در برابر هندی ها نتایج خوبی کسب می کند
(برخلاف اکثر شطرنج بازان ایرانی!)

استاد فیده شاهین ساده (2343) و استاد بین المللی پوریا درینی (2471) روی میز 20 امتیاز این دور را تقسیم نمودند. در میز کناری امید نوروزی در برابر استاد فیده ابراهیم احمدی نیا در طولانی ترین بازی این دور که 82 حرکت به طول انجامید موفق به کسب امتیاز کامل شد.

سعید عربی (2141) که در دور پیش با غلبه بر استاد بزرگ ترکمنستان، 1 امتیازی شده بود در این دور روی میز 22 به "ساندر شیام" (2457) استاد بین المللی هند باخت و محمدمیران خادمی اردونشین حال حاضر تیم ملی ایران که به نظر می رسد از فورم مطلوب خود به دور است، در میز 23 با قبول شکست در برابر "روی گائو" استاد بین المللی چین، نیم امتیازی باقی ماند.

اما "یفان هو" (2612) قهرمان حال حاضر بانوان جهان باز هم نبرد! البته این بار نباخت!!

معلوم نیست بر یفان چه می گذرد که حتی در میزهای آخر هم از پیروزی در برابر "اورازلی اناگلدیف" (2418) استاد بزرگ 51 ساله ترکمنستان عاجز و ناتوان است. وی در دور بعدی با عملکردی معادل درجه 2058!! بر روی آخرین میز!! مسابقات پیکار خواهد کرد.


فراموش نکنید همین یفان هو در سن 14 سالگی در مسابقات
قهرمانی بزرگسالان آقایان آسیا - 2009 با کسب 7.5 امتیاز یعنی تنها نیم امتیاز
کمتر نسبت به "سوریا شخار گانگولی" قهرمان،مشترکاً در مکان سوم قرار گرفته بود!!

اما در بخش 14 میزه بانوان روی میز یک مسابقات استاد بین المللی [IM] باختویاگ مونگنتول (2463) مغول که سابقه حضور در مسابقات جایزه بزرگ فیده بانوان را نیز دارد با پیروزی 25 حرکته در برابر "دروناولی هاریکا" (2520) هندی، بخت نخست قهرمانی مسابقات را تحقیر نمود.


باتخویاگ مونگنتول مغول صدرنشین مطلق بخش بانوان مسابقات


هاریکا در دوره گذشته در بخش آقایان حضور یافته بود

"کیان هوآنگ" چینی و "ایرنا خاریشما سوکندر" اندونزیایی روی میز دو دقیقاً در حرکت سی ام به تساوی رسیدند. مینو عسگری زاده (2036) که با کسب 2 امتیاز تا به اینجای کار بهترین نتیجه نمایندگان کشورمان را کسب کرده بود روی میز سه مسابقات در برابر  "نفیسا مومینوآ" استاد بین المللی بانوان قزاقستان با درجه 2346 باخت را پذیرا شد. البته با توجه به نتایج دیگر نمایندگان کشورمان مینو همچنان در جمع بهترین های کشورمان است.

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (2250) نیز روی میز 6 در یک آخر بازی مساوی با یک اشتباه فاحش باخت تلخی را در برابر همتای ازبکش "اولگا سابیروآ" (2225) محتمل شد.

نتیجه دیدار روی میز 7 بانوان تساوی استاد فیده بانوان ساراسادات خادم و "ژونقی تان" استاد بزرگ بانوان نیرومند چین که درجه 2401 را در اختیار دارد قابل پیش بینی بود!

اما بد اینکه استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور (2246) روی میز 8 به "روت پادمینی" (2342) استاد بزرگ بانوان هند باخت. دیدار استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد و "هوآنگ تی بائو ترام" (2325) 99 حرکت طول کشید اما متاسفانه این دیدار نیز با پیروزی استاد بزرگ بانوان ویتنام به پایان رسید.


دومین باخت پیاپی استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور در زادگاه

روی میز 11 مسابقات پیشنهاد تساوی حرکت 31 استاد بزرگ آتوسا پورکاشیان (2374) که در برابر "یولدوز هامراکولوآ" (2201) ازبک، به وضعیت بازنده ای رسیده بود در کمال ناباوری مورد پذیرش قرار گرفت و آتوسا از سومین باخت جست.


آتوسا پورکاشیان از سومین باخت جست!

هما علوی (2009) رکورددار کسب عنوان قهرمانی جوانان کشور در میز 13 به "سومیا سوآمیناتان" (2374) استاد بزرگ بانوان هند باخت و دیدار روی میز آخر دو نماینده استان میزبان مریم وردکار و فرزانه قادری برنده ای نداشت.

                                    نقل از سایت اچمز

 

دور سوم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته در شهر مشهد مقدس پیگیری شد. با گذشت سه دور از این مسابقات چهره صدرنشینان مسابقات مشخص شدند.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در مسابقات آقایان پیروزی بو خیانگ زی از چین در مقابل نگی پری مرجان از هند او را تنها صدر نشین مسابقات کرد، در این نبرد هر چند وزیرها در حرکات ابتدایی بازی عوض شد اما پیچیدگی بازی به حدی بود که قهرمان هندی نتوانست راه فرار از تله های حریف را بیابد و سرانجام به دلیل از دست دادن یک فیل در مقابل دو پیاده در وضعیتی بازنده قرار گرفت زیرا فیل بازیکن چین  می توانست پیاده های بازیکن هندی را متوقف کند و با از بین بردن آنها با شاه امکان وزیر کردن تنها پیاده اش را فراهم سازد! دو صدر نشین دیگر مسابقات در دور دوم بین رینات جومبایف از قزاقستان و یو یانگی از چین هر چند به سختی جنگیدند ولی در آخر بازی  به وضعیتی با فیلهای ناهمرنگ رسیدند  و مجبور شدند تنها امتیاز بازی را با یکدیگر قسمت نمایند!

به این ترتیب در پایان دور سوم تنها یک بازیکن 3 امتیازی در جدول آقایان باقی مانده است!

در دیگر بازیهای جالب این دور پوررمضانعلی بازیکن گیلانی موفق شد حریف ویتنامی خود استاد بزرگ ساو سانگ را در یک آخر بازی جالب وزیر در مقابل رخ و دو پیاده حریف شکست دهد و تنها 5/2 امتیازی در میان بازیکنان ایرانی باشد!

در دور چهارم مسابقات بو خیانگ زی باید از صدر نشینی خود مقابل هاریکریشنا قهرمان سابق جوانان جهان از هندوستان دفاع کند!

مسابقات بانوان

شکست سخت و سریع  سوکندر از اندونزی در مقایل مونگونتول مغول باعث شد تا این مسابقه نیز تنها صدر نشین داشته باشد. سوکندر که بازی را با پیاده شاه آغاز نموده بود، در مقابل دفاع سیسیلی حریف را که یکی از حاد ترین شروع بازی های شطرنج است آمادگی کافی نداشت و نه تنها امکان حمله به حریف را نیافت بلکه به سرعت به وضعیتی تدافعی دچار شد، و حتی نتوانست  قلعه برود و  وقتی پس از تنها 22 حرکت امکانات حمله ای حریفش را بر روی شاهش دید پذیرش شکست را بر دفاع بدون امید ترجیح داد!

در دور چهارم  حریف مونگونتول  3 امتیازی بازیکن شماره یک مسابقات بانوان هاریکا از هندوستان می باشد هاریکا که در دور سوم بر میترا حجازی پور قهرمان سابق نوجوان جهان و آسیا از مشهد غلبه کرده بود هم اکنون 5/2 امتیاز دارد.

مینو عسگری زاده نیز با پیروزی بر استاد بزرگ بانوان سواتی قاته از هندوستان کاری بزرگ انجام داد و 2 امتیازی شد!

در میان دیگر بازیکنان ایرانی پیروزی شایسته قادرپور مقابل استاد بزرگ بانوان سومیا سومیناتان از هندوستان او را 5/1 امتیازی نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دور دوم قهرمانی شطرنج آسیا
    باخت قهرمان بانوان جهان به یک ایرانی

    در دور دوم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا نتایج ذیل حاصل شد:

    مهمترین اتفاق این دور اختصاص داشت به دیدار مابین استاد بزرگ رستم قاسمجانوف (2685) ازبک و استاد بزرگ "انوآر ایسماگامبتوف" (2500) قزاق که در نهایت در کمال ناباوری با پیروزی انوآر جوان به پایان رسید. بدین ترتیب بخت نخست قهرمانی از دو دور اول تنها نیم امتیاز اندوخته دارد!

    در دیدارهای صدر جدول، روی میز یک، استاد بزرگ پنتالا یا اگر بخواهیم بهتر تلفظ کنیم "پندیالا هریکریشنا" (2666) در برابر "ون یانگ" همتای چینی خود با درجه بین المللی 2545 با نتیجه تساوی متوقف شد. مهمترین افتخار کسب شده هریکریشنا کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان در سال 2004 می باشد. وی در شطرنج 960 [شطرنج فیشر] نیز تبحری خاص دارد.


    توقف هریکریشنا در برابر استاد بزرگ چین

    روی میز دو الشن مرادی قهرمان سابق کشورمان در برابر "زیانگژی بو" (2665) استاد بزرگ نیرومند چین با درجه 2662 باخت را پذیرا شد. بو که در سن 13 سالگی به عنوان استاد بزرگی دست یافته است، در سال 2007 با غلبه بر کارلسن، توپالف، پولگار، کاریاکین و ... عنوان قهرمانی شطرنج چشم بسته جهان را از آن خود کرد. این استاد بزرگ 25 ساله سابقه عبور از مرز درجه 2700 را نیز دارد.


    استاد بزرگ مرادی در این مسابقات هم بازی می کند و هم مربیگری!

    در دیگر دیدار ها "یو یانگی" چینی از سد "داروین لایلو" گذشت. "پریمرجان نگی" استاد بزرگ نوجوان هند که این روزها در فورم مطلوبی قرار دارد بر هموطنش "آبهیجیت کونته" غلبه کرد. دیدار "وسلی سو" فیلیپینی و "دائو تین های" ویتنامی نیز برنده نداشت.

    اما در مهمترین دیدارهای شطرنج بازان کشورمان استاد بین المللی سیدجواد علوی مقدم (2428) پس از انجام 77 حرکت، "ویقی ژو" (2610) استاد بزرگ چینی را با نتیجه تساوی متوقف کرد.

    استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2606) قهرمان حال حاضر کشورمان در برابر "چن وانگ" (2436) نماینده بدون عنوان چینی به تساوی رضایت داد.

    امیررضا پوررمضانعلی استاد فیده 19 ساله گیلانی کشورمان با پیروزی 38 حرکته در برابر استاد بزرگ "یفان هو" قهرمان چینی حال حاضر بانوان جهان با درجه 2612 دست به کار بزرگی زد.

    محمدمیران خادمی و شاهین ساده به ترتیب در 26 و 24 حرکت در برابر استادان بزرگ هند "سوریا شخار گانگولی" (2643) و "کریشنان ساسیکیران" (2676) مغلوب شدند.

    استاد فیده ابراهیم احمدی نیا در برابر "جون ژائو" استاد بزرگ چینی با درجه 2574 ایستادگی خوبی داشت و در نهایب موفق به کسب یک تساوی ارزشمند نیز شد. استاد بین المللی پوریا درینی هم نخستین پیروزی اش را در برابر نماینده بی ادعای کشور تایوان (1717) جشن گرفت.

    اما در بخش بانوان روی میز یک مسابقات استاد بزرگ "دروناولی هاریکا" (2520) هندی که در سال گذشته در بخش آزاد [آقایان] رقابت ها حضور یافته بود در برابر "فام لی تائو نگوین" (2340) استاد بین المللی بانوان ویتنام با نتیجه تساوی متوقف شد.

    استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور (2246) تنها ملی پوش غیر تهرانی کشورمان که در دور نخست در برابر قهرمان بانوان آسیا به پیروزی رسید در این دور با "ایشا کاراواده" استاد بین المللی [IM] هند با درجه 2343 در حرکت 26 [زیر 30 حرکت مجاز آئین نامه!!] مساوی کرد.

    عجیب اینکه حتی تکرار متوالی سه حرکت در این بازی [بر طبق ماده 9-2 کتاب قوانین] در حرکت 25 کامل و قابل ادعا می شود در حالی که این بازی بر خلاف قوانین در حرکت 26 [Bf1] و پس از خارج شدن از حالت تکرار به تساوی کشیده شد!

    غزل حکیمی فرد (2218) استاد فیده و قهرمان سال گذشته بانوان کشورمان در برابر "روت پادمینی" (2342) استاد بزرگ بانوان هند و قهرمان سابق نوجوانان جهان و آسیا به یک پیروزی ارزنده دست یافت.


    باخت روت پادمینی استاد بزرگ بانوان مستحکم هندی به حکیمی فرد

    قهرمان سابق نوجوانان جهان و آسیا استاد فیده ساراسادات خادم (2166) در برابر "نگوین تی مای هونگ" (2309) استاد بزرگ بانوان ویتنامی، همچون دور اول مسابقات در وضعیتی برتر به نتیجه تساوی رضایت داد.

    مینو عسگری زاده (2036) با "سمیه سوآمیناتان" (2374) استاد بزرگ بانوان هند و قهرمان سابق نوجوان جهان به تساوی رسید و هما علوی (2009) نتیجه را به استاد بزرگ بانوان "گاته سوآتی" (2013) قهرمان 2006 هند سپرد. 


    آتوسا پورکاشیان مدافع عنوان قهرمانی بانوان آسیا

    مدافع عنوان قهرمانی استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان (2374) نیز نخستین امتیازش در این دوره از رقابت ها را در برابر "نادره نادرجانوآ" (2166) نماینده بی عنوان ازبکستان کسب نمود. 

     دریافت فایل PGN بازی ها 

    بخش آزاد       1 - 2
    بخش بانوان   1 - 2

    >مشاهده سایت های رسمی نتایج مسابقات
    > گزارش دور به دور آچمز:  1 - 2
    > مشاهده جدول زمان بندی مسابقات
    > مشاهده اطلاعات بیشتر

                                                               نقل از سایت آچمز

     دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

     به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در دو بخش آقایان و بانوان به میزبانی ایران و در مشهد برگزار می شود که 50 شطرنجباز در بخش آقایان و 29 شطرنجباز در بخش بانوان شرکت کرده اند.

    در بخش آقایان 12 شطرنجباز از چین، 12 شطرنجباز از هندوستان، 10 شطرنجباز از ایران، 5 شطرنجباز از فیلیپین، سه شطرنجباز از ویتنام، دو شطرنجباز از قزاقستان و از هر یک از کشورهای اندونزی، عراق، سوریه، ترکمنستان، چین تایپه و ازبکستان یک شطرنجباز حضور یافتند که در میان آنها 28 استاد بزرگ، 10 استاد بین المللی و 5 استاد فیده حضور دارند.

    در بخش بانوان نیز 9 شطرنجباز از ایران، 6 شطرنجباز از هندوستان، 4 شطرنجباز از ویتنام، 4 شطرنجباز از ازبکستان، دو شطرنجباز از مغولستان، 2 شطرنجباز از چین، یک شطرنجباز از اندونزی و یک شطرنجباز نیز از قزاقستان حضور دارند که در این بین 11 استاد بزرگ بانوان، 3 استاد بین المللی بانوان و 8 استاد فیده بانوان حضور یافته اند.

    لازم به ذکر است این مسابقات به سرداوری مهرداد پهلوان زاده از ایران برگزار می شود.

    گفتنی است در کنار برگزاری این مسابقات، اولین دوره مسابقات شطرنج برق آسا، آسیا نیز برگزار می شود.

     

     

    کریشنان استاد بزرگ کشور هندوستان در حال نشان دادن مهره سفید به یفان هو استاد بزرگ بانوان چین. در کنار این دو شطرنجبان از راست به چپ ایستاده هادی کریمی دبیر فدراسیون شطرنج ایران و دبیر کل برگزاری مسابقات، نشسته از راست: محمد جعفر کامبوزیا نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج و رئیس فدراسیون شطرنج ایران.

     

    آغاز رسمی مسابقات با حضور مسئولان ایران و کنفدراسیون شطرنج آسیا. بر روی میز یک رستم قاسمجانف استاد بزرگ ازبکستان و قهرمان اسبق جهان در سمت چپ تصویر برابر استاد بزرگ ویتنام های دائو تین قرار گرفته است تا با اولین حرکت خود مسابقات را به طور رسمی آغاز کند.

     

    نمایی از سالن برگزاری مسابقات

     

    نمایی از سالن برگزاری مسابقات

     

    اسامی شطرنجبازان در بخش آقایان

    اسامی شطرنجبازان در بخش بانوان

    نتایج دور اول بخش آقایان

    نتایج دور اول بخش بانوان

    رده بندی دور اول بخش آقایان

    رده بندی دور اول بخش بانوان

    قرعه کشی دور دوم بخش آقایان

    قرعه کشی بخش بانوان

    مشاهده سایت رسمی مسابقات

     

    مهندس کامبوزیا: ایران مهد شطرنج دنیاست
     

    مهندس محمد جعفر کامبوزیا نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج و رئیس فدراسیون شطرنج ایران با حضور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا به شرکت کنندگان خیر مقدم گفت.

     به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، وی اینگونه صحبتهای خود را آغاز کرد:

    دوستان عزیز!

    من با خوشحالی فراوان حضور شما در دهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا که به میزبانی ایران در شهر مقدس و تاریخی مشهد برگزار می شود را خیر مقدم می گویم.

    برگزاری چنین رویداد مهمی که در سطح قاره کهن آسیا برگزار می شود اهمیت بسیاری دارد و میزبانی این مسابقات برای ایران از آن جهت ارزشمند است که ایران به عنوان مهد شطرنج دنیا شناخته می شود. و من مطمئن هستم مشهد می تواند میزبان بسیار خوبی برای تمامی شطرنجبازان قاره آسیا و اقیانوسیه باشد.

    وی در بخش دیگر صحبتهای خود اعلام کرد: امسال ما برای اولین بار در کنار برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا، اولین دوره مسابقات شطرنج برق آسا، آسیا را نیز برگزار می کنیم که امیدواریم این مسابقات مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد تا گامی باشد برای توسعه این رشته ورزشی.

    وی در پایان صحبتهای خود برای تمامی شطرنجبازان و دست اندکاران حاضر در این مسابقات آرزوی موفقیت کرد و گفت:" امیدوارم در مدت زمانی که در مشهد حضور دارید از لحظات خود به نحو احسن لذت ببرید.

     

    به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، مراسم افتتاحیه این مسابقات امروز ساعت 16 برگزار شد و سپس مسابقات به طور رسمی آغاز شد.

    در این مسابقات شطرنجبازان بزرگی از قاره آسیا حضور یافته اند تا علاوه بر کسب عنوان قهرمانی حضور خود در مسابقات جهانی را نیز تثبیت کنند.

    در بخش آقایان

    رستم قاسمجانف استاد بزرگ ازبکستان و قهرمان سابق جهان با درجه بین المللی 2685 مدعی اول کسب عنوان قهرمانی

    کریشنان ساسیکیران استاد بزرگ هندوستان و قهرمان سابق آسیا با درجه بین المللی 2676 نفر دوم جدول رده بندی

    وسلی سو استاد بزرگ فیلیپین با درجه بین المللی 2667 نفر سوم جدول رده بندی

    شطرنجبازان ایرانی حاضر در بخش آقایان

    استاد بزگ احسان قائم مقامی با درجه بین المللی 2606

    استاد بزرگ الشن مرادی با درجه بین المللی 2536

    استاد بین المللی پوریان درینی با درجه بین المللی 2471

    استاد فیده ابراهیم احمدی نیا با درجه بین المللی 2429

    استاد بین المللی سید جواد علوی مقدم با درجه بین المللی 2428

    استاد فیده شاهین ساده با درجه بین المللی 2343

    امید نوروزی با درجه بین المللی 2340

    استاد فیده امیررضا پور رمضانعلی با درجه بین المللی 2330

    محمد خادم میران با درجه بین المللی 2308

    سعید عربی با درجه بین المللی 2159

    شطرنجبازان ایرانی حاضر در بخش بانوان

    استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با درجه بین المللی 2374 قهرمان بانوان آسیا و مدافع عنوان قهرمانی

    استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور با درجه بین المللی 2250

    استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور با درجه بین المللی 2246

    استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد با درجه بین المللی 2218

    استاد فیده بانوان سارا سادات خادم الشریعه با درجه بین المللی 2166

    مینو عسگری زاده با درجه بین المللی 2036

    هما علوی با درجه بین المللی 2009

    مریم وردکار با درجه بین المللی 1897

    فرزانه قادری با درجه بین المللی 1716


     

    دهمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا در دو بخش بانوان و آقایان و همچنین اولین دوره مسابقات شطرنج بلیتس آسیا از تاریخ 11 الی 21 اردیبهشت ماه سال جاری در شهر مقدس مشهد برگزار می شود. مراسم افتتاحیه و دور اول رقابت ها روز دوشنبه در محل هتل پنج ستاره پردیسان مشهد برگزار می شود.

    چهار نفر اول بخش آقایان [آزاد] و قهرمان بخش بانوان جواز حضور در مسابقات شطرنج قهرمانی جهان را کسب خواهند نمود.

    سرداوری این دوره از مسابقات بر عهده مهرداد پهلوان زاده می باشد و  داوران بین المللی حسینقلی سالور از ایران - مجید حمید از مالزی، و هوسان توردیالیف از ازبکستان داوران دیگر این مسابقات خواهند بود.

     

     

     

     

     

     

     

  •  

     

     

     

    نظرات

    نام

    ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
    نظر

    حامیان


    قهرمانان
    • قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری
      قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری

    • استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
      استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
      قهرمان لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم سایپا وکسب مقام اول (میز3) در سال 1398
      کسب عنوان برترین بازیکن جوان آسیا از سوی فدراسیون شطرنج آسیا (2016)
      شرکت در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی کشور وراه یابی به فینال مسابقات در سال 1396
      نایب قهرمانی لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم ذوب آهن وکسب مقام اول (میز1) در سال 1395
      کسب اخرین نورم استاد بزرگی در مسابقات المپیادجهانی به همراه تیم ملی بزرگسالان
      کسب مقام سوم قهرمانی جهان در رده سنی زیر 18 سال -2016
      کسب مدال طلای تیمی قهرمانی جهان در المپیاد زیر 16 سال 2015 - مغولستان
      کسب عنوان قهرمانی اسیا در رده سنی زیر 16 سال - 2015(کره جنوبی)
      کسب مقام دوم مشترک اوپن گرجستان 2015
      کسب اولین نورم استادبزرگی در تیرماه 94 (بلغارستان)
      کسب عنوان استادی بین المللی در فروردین 94(تایلند)
      کسب عنوان سومی تیمی مسابقات المپیاد جهانی 2014 مجارستان
      قهرمان اسیا در رده سنی زیر 16 سال -2014- هند
      کسب مدال تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2014
      کسب مدال برنز تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2013
      مقام دومی قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 14 سال - ایران 2013
      مقام دوم تيمي و كسب مدال نقره ميز 5 در المپياد جهاني زير 16 سال (تركيه - 2012)
      مقام اول تیمی مسابقات قونیه - ترکیه 2012
      قهرمان اسیا در رده سنی زیر 14 سال سريلانكا و کسب مدال تیمی زیر 14 سال
      کسب مدال نقره تیمی سریع زیر 14 سال سریلانکا 2012
      مقام چهارم (مشترک با سوم ) جهان زیر 12 سال برزیل 2011
      قهرمان اسيا زير 12 سال فیلیپین 2011
      مقام ششم جهان زیر 12 سال 2010 یونان
      مقام هفتم جهان زیر 10 سال ترکیه 2009
      قهرمان اسيا زیر 10 سال 2009 هند و همچنین طلای تیمی زیر 10 سال
      مقام اول كشور در رده سني زير 12 سال
      مقام چهارم مسابقات زیر 14 سال قهرمانی جهان 2011
      قهرمان کشوردر سال 90-1389
      کسب مدال طلای asean ویتنام 2009 و اخذ عنوان استادی فیده
      کسب مدال تیمی زیر 10 سال - ویتنام 2008

    • استاد بین المللی  نیما جوانبخت
      استاد بین المللی نیما جوانبخت
      کسب مقام سوم اسیا در رده سنی زیر 20 سال - 2015 قرقیزستان
      کسب مقام قهرمانی کشور در رده سنی زیر 20 سال - 1394
      کسب مقام دومی مسابقات سریع و چهارمی متعارف قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 18 سال -ایران 2013
      كسب مقام دوم تيمي در مسابقات المپياد جهاني زير 16 سال (استانبول 2012)
      مقام چهارم زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
      مقام اول اسيا در مسابقات سريع و بليتس زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
      مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
      مقام ششم مسابقات قهرمانی جهان در رده سنی زیر 16 سال 2011
      قهرمان جشنواره سراسری کشور در سال 90
      مدال نقره زیر 16 سال اسیا فیلیپین 2011
      نفر سوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال
      مدال برنز تیمی المپیاد جهانی2011 - مدال طلای انفرادی المپیاد جهانی 2011
      مدال طلای تیمی مسابقات ازاد ترکیه 2011

    • استاد فیده انوشا مهدیان
      استاد فیده انوشا مهدیان
      نائب قهرمان مسابقات برق آسا زون غرب آسیا رده زیر 20 سال 2022 - قرقیزستان
      مقام سوم مسابقات المپیاد جهانی گروه B سال 2022 - هند
      نایب قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1400 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - کرمانشاه
      مقام سوم مسابقات جوانان آسیا رده زیر 20 سال 2021 - کسب دومین نورم استادی بین المللی - سریلانکا
      قهرمان تیمی(تیم سایپا تهران)مسابقات لیگ برتر کشور 1398 - تهران
      مقام سوم مسابقات نوجوانان جهان رده زیر 16 سال 2019 - هند
      نایب قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1398 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - رشت
      مقام سوم مسابقات زون 3/1 بانوان آسیا سال 2019 - کسب اولین نورم استادی بین المللی - اردن
      نائب قهرمان تیمی(تیم ذوب آهن اصفهان) لیگ برتر کشور 1397 - تهران
      قهرمان مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی بزرگسالان کشور - گرگان
      نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 16 سال 1397 - قزوین
      نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1397 - زنجان
      مقام سوم تیمی مسابقات المپیاد جهانی شطرنج رده زیر 16 سال 2018 - هند
      قهرمان میز بانوان(تیم ذوب آهن اصفهان)مسابقات لیگ برتر کشور 1396 - رشت
      نائب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1396 - گرگان
      قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 16 سال 1396 - ساری
      نائب قهرمان مسابقات قهرمانی سریع آسیا رده زیر 20 سال 1396 - شیراز
      نائب قهرمان تیمی(تیم ذوب آهن اصفهان)مسابقات لیگ برتر کشور 1395 - تهران
      نایب قهرمان مراحل اول و دوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 14 سال 1395 - سمنان
      نایب قهرمان مرحله اول مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1395 - یزد
      مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 14 سال 1394 - قزوین
      قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال 1394 - ماهشهر
      قهرمان مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 12 سال 1393 - ساری
      مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 12 سال 1392 - قزوین

    • هستی خسروی
      هستی خسروی
      مقام دوم رده سنی زیر 10 سال1396
      کسب عنوان سومی قهرمانی جهان در رده سنی زیر 8 سال -216
      قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
      نایب قهرمان رده سنی زیر 6 سال جشنواره کشور - 1392

    • محمد صادق نادری
      محمد صادق نادری
      قهرمان مسابقات اماتوزی اسیا- اصفهان 2016
      نایب قهرمان رده سنی زیر 14 سال پسران - 1394

    • محسن ترکان
      محسن ترکان
      نایب قهرمان مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    • امیرحسین بادکوبی
      امیرحسین بادکوبی
      کسب مقام سوم رده سنی زیر 14 سال کشور در سال 1391
      كسب مقام اول اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان -1391)
      نایب قهرمان مسابقات زیر 20 سال کشور در سال 1391
      مقام سوم در رده سنی زیر 12 سال در سال 90-1389

    • علیرضا آقائی
      علیرضا آقائی
      کسب مقام سوم رده سنی زیر 18 سال کشور در سال 1391
      مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا(سريلانكا2012)
      نفر دوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال در سال 90-1389
      تکرار مقام دوم رده سنی زیر 16 سال کشور - سال 91-1390

    • فراز قلعه دار
      فراز قلعه دار
      نايب قهرمان اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان - 1391)
      قهرمان کشور در سال 1390 (رده سنی زیر 20سال)

    • استاد فيده پرنيان عباسي
      استاد فيده پرنيان عباسي
      کسب مقام سوم رده سنی زیر 12 سال کشور در سال 1391
      کسب مقام اول مشترک و عنوان استادي فيده مسابقات اسه ان در مسابقات اسه ان 2012
      مقام دوم قهرمانی کشور در رده زیر 10سال- سال 90-1389

    • رامیلا واگوهیان
      رامیلا واگوهیان
      مقام سوم زیر 18 سال 1396
      کسب مقام سوم بازیهای سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 15 سال دختران - تهران 2016
      نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
      نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال - 1393
      مقام سوم قهرمانی کشور - رده سنی زیر 14 سال - 1392
      مقام دوم زیر 8سال کشور در سال 1388

    • اشکان ازلی
      اشکان ازلی
      نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 16 سال(1392) و راهیابی به مسابقات قهرمانی اسیا(2014)
    • طناز ازلی
      طناز ازلی
      مقام سوم مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی کشور
      نائب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال 1397
      مقام دوم مسابقات آسیایی رده سنی زیر 16 سال 2017
      مقام سوم سریع قهرمانی آسیا رده سنی زیر 16 سال 2017
      قهرمان کشور دررده سنی زیر16سال دختران 1395
      نایب قهرمان رده سنی زیر 15 سال دختران مدارس اسیا و کسب عنوان wcm - تهران 2016
      نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 14 سال - 1393

    • فاطمه مشهدی
      فاطمه مشهدی
      مقام اول کشور در رده سنی زیر 12 سال - 1398
      کسب مقام سوم زیر 12 سال کشور درسال 1397
      مقام سوم رده سنی زیر 10 سال 1396
      کسب عنوان دومی مسابقات سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 9 سال دختران - تهران 2016
      نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
      قهرمان کشور در جشنواره کشوری رده سنی زیر 6 سال - تهران - 1392

    • کیارش نجفی
      کیارش نجفی
      1390- مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا2011
      قهرمان استات اصفهان در رده سنی زیر 16 سال - 1394

    • خشایار رجبی
      خشایار رجبی
      مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا - 2011
    • امید کریمی
      امید کریمی
      دارنده مدال برنز قهرمانی کشور کم بینایان و نابینایان - 1395 رامسر
    • عسل کاظم زاده
      عسل کاظم زاده
      کسب عنوان بهترین بازیکن ریتینگ دار زیر 1900 بانوان اماتوری اسیا- اصفهان 2016
      قهرمان استان در رده سنی زیر 12 سال - 1393
      راهیابی به فینال قهرمانی کشور بانوان (انتخابی تیم ملی بزرگسالان)1393
      قهرمان استان در رده سني زير 10 سال دختران -1391
      قهرمان استان در رده سنی زیر 20 سال دختران - سال 1390
      مقام هفتم رده سنی زیر 10 سال کشور - سال 91-1390
      مقام چهارم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر 8 سال 90-1389

    • ایدا عباسی
      ایدا عباسی
      نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390 و قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران
      نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390
      قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران

    • مسعود ایرانپور
      مسعود ایرانپور
      بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1800 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    • علی کدخدائی
      علی کدخدائی
      بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 2000 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    • محمد جواد نادری
      محمد جواد نادری
      بهترین بازیکن بدون ریتینگ مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    • نگین ماجد
      نگین ماجد
      کسب عنوان بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1700 مسابقات اماتوری بانوان اسیا-اصفهان 2016
    • آرش جعفری قورتانی
      آرش جعفری قورتانی
      قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال - 1398
      قهرمان زیر 6 سال پسران در سال 1395

    • آرین اعتمادی
      آرین اعتمادی
      مدال برنز زیر 14 سال کشور - 1398
      قهرمان زیر 10 سال پسران استان در سال 1395

    • مائده یوسفیان
      مائده یوسفیان
      مدال برنز زیر 10 سال کشور - 1398
    • شایان ایمن
      شایان ایمن
      قهرمان استان زیر 10 سال 1396
      نایب قهرمان استان زیر 12 سال 1397
      قهرمان استان زیر 12 سال 1398
      نایب قهرمان کشور زیر 14 سال 1399
      نایب قهرمان اسیا زیر14 سال 2021